Ny naturlig sportdryck - mjölk med extra protein

Charlotte
20 Apr 2012 kl 11:31

Nu kommer en ny mjölkdryck som passar vardagsmotionären. Mjölkdryck med extra protein har 30 procent mer protein än vanlig mjölk och fungerar för så väl uppladdning inför träning som för återhämtning efter. Den nya mjölkdrycken kommer i två smaker – naturell och blåbär – och finns i butik från vecka 19.

Allt fler svenskar motionerar. Nästan hälften av den svenska befolkningen (47 procent) motionerar minst två gånger i veckan. För tio år sedan var andelen 36 procent 1).  Träningsintresset har även ökat efterfrågan på återhämtningsprodukter, vilket har lett till att marknaden för proteindrycker inom dagligvaruhandeln växer, framför allt specialprodukter 2).

Nu lanserar Arla en naturlig variant av återhämtningsdryck – mjölk med extra protein i två smaker, naturell och blåbär. Mjölk är naturligt rik på högkvalitativt protein och innehåller 18 av 22 av de näringsämnen vi rekommenderas att äta varje dag. Den nya mjölkdrycken innehåller utöver dessa näringsämnen 30 procent extra protein, och passar därför särskilt väl för den som motionerar.

I samband med träning är musklerna extra mottagliga för näringsupptag och det är ett bra tillfälle att fylla på med högkvalitativa proteiner, kolhydrater och andra näringsämnen. Studier visar att intag av protein i samband med träning stimulerar muskelbyggnaden och att träningseffekten sannolikt förbättras även på lång sikt 3).

Vardagsmotionären har ofta flera syften med sin träning, både att bygga upp muskler och även att förbränna fett. Många av specialprodukterna som finns i dagligvaruhandeln har både högt proteininnehåll och högt kolhydratinnehåll. Om man tillför mer kolhydrater än vad man gör av med ökar man i vikt 3). Genom att tillföra extra protein till mjölken men behålla den naturliga kolhydrathalten är Arlas mjölkdryck med extra protein ett alternativ för den som vill vara aktiv, vardagsträna och hålla koll på vikten.

Mjölkdryck med extra protein i smakerna naturell och blåbär finns i butik från och med vecka 19. Cirkapris per förpackning på 5 dl är 11 kr.

 

Näringsvärde

 Mjölk med extra protein – naturell

Innehåll: Mjölk, mjölkprotein (kasein/vassle), vitamin A och D.

 Näringsvärde per 100 g (ca 1 dl)

(RDI = rekommenderat dagligt intag)

Energivärde: 180kJ/45kcal. Fett: 0,5 g varav mättat fett 0,3 g. Kolhydrat: 5,0 g varav sockerarter (laktos) 5,0 g. Protein: 4,5 g (totalt 22,5 g per 5 dl-förpackning). Natrium: 0,4 g. Vitamin A: 30 µg, 4 % av RDI. Vitamin D 0,45 µg, 9 % av RDI. Riboflavin: 0,15 mg; 11 % av RDI. Folsyra: 15 µg, 8 % av RDI. Vitamin B12 0,6 µg, 24 % av RDI. Pantotensyra: 0,5 mg, 8 % av RDI. Kalium: 160 mg, 8 % av RDI. Klorid: 95 mg, 12 % av RDI. Kalcium:120 mg, 15 % av RDI. Fosfor: 100 mg, 14 % av RDI.  Molybden: 4,7 µg, 9 % av RDI. Jod: 12 µg, 8 % av RDI.             

Mjölk med extra protein – blåbär

Innehåll: Mjölk, mjölkprotein (kasein/vassle), naturlig arom (blåbär), laktasenzym, vitamin A och D.

Näringsvärde per 100 g (ca 1 dl)

Energivärde: 180kJ/40kcal. Protein: 4,5 g (totalt 22,5 g per 5 dl-förpackning). Kolhydrat: 5,0 g varav sockerarter 5,0 g varav laktos <1,0 g. Fett: 0,5 g varav mättat fett 0,3 g. Natrium: 0,04 g. Vitamin A: 30 µg, 4 % av RDI. Vitamin D: 0,45 µg, 9 % av RDI. Riboflavin: 0,15 mg, 11 % av RDI. Folsyra:15 µg, 8 % av RDI. Vitamin B12: 0,6 µg, 24 % av RDI. Pantotensyra: 0,5 mg, 8 % av RDI. Kalium: 160 mg, 20 % av RDI.                           

2 kommentarer

  • Lisa 8 Maj 2012 kl 23:44

    åh den skulle jag vilja prova! Ska leta i butikerna och se om jag hittar den! Men jag är tveksam att butikerna i vår lilla stad tagit hem den! Men kolla kan man ju alltid göra! Under har ju skett! :-D

  • Kom och provträna på WorldClass | Glitzy @ Spotlife 28 Apr 2012 kl 12:59

    [...] Spana in en ny mjölk med extra protein>> var linkwithin_text = "Kanske du gillar:"; 0 Gilla | Det här inlägget postades i Träning & kost av Charlotte Josefsson. Bokmärk permalänken. [...]

Kommentera

Senaste inlägg

Sötpotatisplättar utan ägg

Charlotte
11 Jul 2016 kl 08:00
”Mitt kokoshjärta” publicerar fantastiska bilder och recept i sin blogg. Klicka här för att komma till just dessa ljuvliga sötpotatisplättar med Vegansk Fudge Chokladsås.

I stället för Ris

Charlotte
9 Jul 2016 kl 07:00
Linn köper ofta hem bekologiska grönsaker och låter matberedaren hacka ned allt till små korn, likt ris. Hon brukar göra så att det räcker en hel vecka och förvara i kylskåpet. Perfekt att slänga i omeletten, till kycklingen istället för ris, att tillaga i ugnen med en laxfilé, steka med lite olivolja och salt eller bara äta som det är. Till inlägget>>

BOOTYBURNING

Charlotte
7 Jul 2016 kl 07:00
”Bellifit” skriver i sin blogg: Om ni, som jag, vill satsa på en träningsform där man bränner fett samtidigt som man behåller styrka rekommenderar jag verkligen att köra det här passet som jag körde i morse. Det är riktigt tufft och det bränner som tusan i rumpa och baksida lår. När jag var klar kunde jag typ vrida ur min träningstopp haha, vet inte riktigt om det berodde på att passet var extra tufft eller om det hade något att göra med ventilationen som var avstängd just för tillfället 😉 Av mitt röda nylle att döma såg det i alla fall ut som jag tränat som en idiot haha! Till passet>>