Kategori: Kostråd

Metabolic Damage / Skadad ämnesomsättning

Charlotte
29 Mar 2016 kl 08:00
Detta är ett otroligt viktigt inlägg som Ni gärna får dela vidare. Har Ni hört talas om Metabolic Damage / Skadad ämnesomsättning? Det är när man har en rubbad eller skadad ämnesomsättningen. Det är vanligt bland fitnesstävlande personer och främst tjejer. Vår Sofhie har drabbats av detta efter att hon tävlade i Fitness för över ett år sen. Läs om det här>> Om man ligger på ett för stort kaloriunderskott och samtidigt tränar hårt kan man drabbas av skadad ämnesomsättning. Alla drabbas inte av detta men det kan hända. Många som ska börja tävla i fitness anlitar en coach som hjälper till med träning och diet. Det är viktigt att denna person verkligen vet vad den håller på med. Annars kan man lätt köra sin ämnesomsättning i botten. Med andra ord du ka inte gå ner i vikt trots underskott på kaloriintag. Vissa drabbas av det efter en hård diet och vissa under dieten. Man tappar vikt till en början men sen händer ingenting. Det beror på att kroppen sänker ämnesomsättningen för att förbereda kroppen för hårdare tider med mindre föda. För att överleva så behöver kroppen energi och när den ligger i svältläge så tar den eller ”äter upp” musklerna i kroppen. Muskler är vävnad i kroppen som ständigt både kräver och gör av med energi. Befinner sig kroppen då i ett svältläge så vill kroppen göra sig av med en stor muskelmassa för att helt enkelt överleva. Har kroppen en gång utsatts för svältläge så gör den mycket för att inte hamna där igen och därför reagerar många på olika sätt. Om man vill tappa vikt så finns det många utbilade PT och kostrådgivare som verkligen kan detta. Ha inte för bråttom. Låt det gå lite långsammare och ta hand om ditt inre. Att ligga på för lågt kaloriintag som exempelvis 600 – 1000 kcal + träning är inte hälsosamt.

6 skäl varför du ska äta mer grönkål

Charlotte
20 Nov 2015 kl 10:07
Vi tänkte presentera Grönkålen lite närmre och i samaband med detta tipsa på hur man gör nyttiga chips till fredagsmyset. PT-Mona har nämligen publicerat ett inlägg på hur man gör grönkålschips. Till receptet>> Visst Ni at Grönkålen är bland de mest näringsrika livsmedel vi har på planeten? 2,5 dl rå grönkål (ca 67 gram) innehåller: Vitamin A : 206 % av RDI (rekommenderade dagliga intaget) (från betakaroten ) Vitamin K : 684 % Vitamin C : 134 % Vitamin B6 : 9 % Mangan : 26 % Kalcium : 9 % Koppar : 10 % Kalium : 9 % Magnesium : 6 % Då innehåller 3 % eller mer av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin B1 ( Tiamin ), vitamin B2 ( riboflavin ), vitamin B3 ( Niacin ), järn och fosfor . I detta>> inlägg kan Ni läsa om 6 hälsofördelar med Grönkål.

Familj börjar äta 100 % ekologiskt

Charlotte
5 Maj 2015 kl 13:14
Familjen får äta ekologiskt i 2 veckor. De får lämna urinprov innan och efter perioden. Innan de startade hade de flera bekämpningsmedel i urinet. Hur det såg ut efter testperioden? Se filmen.

HUR MAN ERSÄTTER SOCKRET

Charlotte
9 Jan 2015 kl 08:00
ShapeMeUp förespråkar en hälsosam livsstil utan dieter och pekpinnar. Vi tycker man ska njuta av livet och vad gör det om man ”fuskar” ibland? ”Bellifit” gillar sötsaker men försöker att minska på sockret och har gjort en lista på sin blogg som man kan ersätta det vanliga sockret med när sötsuget slår till. Till inlägget>>